Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
18.06.2012 06:30 - Разкази от моите детски години в Странджа - 2
Автор: ruslana111 Категория: Други   
Прочетен: 3066 Коментари: 0 Гласове:
2

Последна промяна: 02.11.2019 05:40

Постингът е бил сред най-популярни в категория в Blog.bg
image През 2005 г./лятото / решихме с наши приятели да идем до родният край на баща ми  – Странджа планина. Съчетахме го и с риболов на яз.”Ясна поляна”след с.Крушевец по пътя за Малко Търново. Мъжете наловиха и наново тръгнахме към така обичаната от мен Странджа планина. За всички бях техният  ГИД. В мен изплуваха спомени от моето детството. За прекарваното време през ваканциите на това неописуемо място. Минахме през Босна и през Звездец. Когато наближихме табелата Бръшлян, сърцето  ми се разтуптя. Завихме надясно и спомените ми отново изплуваха   Разказ 2:image
        Водопадът "Докузак"
  image
На другата сутрин, от чистият въздух и чашката кафе,се ободрихме и тръгнахме към Малко Търново. Беше много горещо, затова решихме да си направим слънчеви бани, а  барбекюто щеше да ни  върне силите.Поспряхме в местността "Докузак", едно от най красивите места на Странджа.Преди 1989 г за това място не се говореше.А аз израстнах там.
Всеки ден аз, баба, дядо и магарето Пенчо, което беше впрегнато в шарената каручка поемахме рано сутринта за там. Дядо имаше пчелин наследен от баща му, протойерей Сава Шаренков



image


 
          image  
image
Срещу местността беше Вец-ът, който използваше водата от водопада.
    Пристигнахме....
Сърцето ми подскачаше немирно и за малко да излезе от пазвата ми. Стигнахме и очите ми се разшириха от учуда.Гласът ми секна.Това място беше станало още по хубаво и сълзите потекоха по бузите ми.Минахме по мостчето и образите на дядо, татко, мама и баба  изплуваха наново пред мен, а наред с това и  истории и случки свързани с тях.
image

Дядо Жеко ми разказваше откъде произлиза името „Докузак”. Водопад Докузак се намира на река, носеща същото име, която извира от девет карстови извора (оттук е и името, което на турски означава девет извора). Докузак е малък, но красив водопад, който с тихия си ромон те запленява. Там, където падат пенливите му води се е образувало малко езерце. Радваме на студената и бистра вода, на тишината и на красотата на природатаimageimage
  Водопадът е чудо на природата,защото се състои от 2 по - малки.imageimage

Това  е вертикалният..по -малкия            
Това е хоризонталният
Мама много обичаше да снима.И благодарение на нея имам доста архивен материал.                            imageimage

                         image    image

Край водопада има изграден заслон с дървени пейки, маси и камина. Мястото е предпочитано от местните хора за пикник. В близост може да се използва като къмпинг. Само на няколкостотин метра от водопада ще видите истинска, действаща бара. Тук хората и до днес перат дрехи под струята на водата на река Айдере.
                      image
Местността Докузак, в която се намира и едноименният водопад е обявена за защитена през 1991 г. и обхваща площ около 5 хектара. Тук освен красиви карстови извори и водопади се намира и единственото в България компактно находище на кримски чай, който е застрашен от изчезване вид.
  Всеки би попитал какво е станало с нашето място?
След смъртта и на баба Скева 1977г, татко и леля го продадоха, защото нямаха време да се занимават. По това  време беше много далеч. Сега съжаляваме всички. Детските спомени си остават. Дано съм жива и здрава ще заведа внуците си там и ще им разказвам истории ,както моя дядо ми разказваше.
    Който не е бродил по странджанските пътеки, който не се е любувал на нежните орхидеи, нацъфтели по поляните на Странджа, който не е видял странджанската зеленика, той не би разбрал думите:
“     Тук се връщам у дома при приятелите си.”
Предлагам и един маршрут:
       М. Търново - м. Докузак - с. Стоилово - м. Петрова нива

                                  Кръгов маршрут :
             Преходът е около 25 км. Може да се комбинира с автомобил до село Стоилово. Пресичат се реките Аидере и Велека. Маршрутът преминава през местността Докузак, в която е изграден туристически заслон, с възможност за пикник. Тук са и двете бари, а ярки спомени ще остави гледката към едноименния водопад.Петрова нива ще имате възможност да се насладите на една от най-впечатляващите панорамни гледки към зелените хълмове на Странджа и меандрите на р. Велека.
       Маршрутът позволява риболов и къпане в двете реки, както и наблюдение на птици. От ранна пролет до късна есен могат да се събират билки, гъби и горски плодове
         Ние се попекохме,изкъпахме,направихме си барбекю.Изстудихме бирите под водопада.И се прибрахме доволни към с.Бръшлян ,откъдето щяхме да поемем към Малко търново,петрова нива,Мишкова нива...
                                     
vbox7.com/play:2e4d160010
       Очаквайте следващите ми разкази и спомени в следващите блогове...
                                                                             Ваша:Руслана Попсавова
                                               image




Гласувай:
2


Вълнообразно


Няма коментари
Търсене

За този блог
Автор: ruslana111
Категория: Новини
Прочетен: 794640
Постинги: 321
Коментари: 86
Гласове: 345
Календар
«  Март, 2024  
ПВСЧПСН
123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031