Представата за времето на древните Българи е въплътена в ползвания от тях 12-годишен слънчев циклов календар, в който годините носят имената на животни. Твърди се, че древните Българи са знаели отлично основните закономерности на движението на планетите и Земята около Слънцето, и тези свои познания са вложили в един от най-съвършените и до днес календари. Смята се, че календарът на древните Българи е превъзхождал индийските и китайските календарни системи.
В древнобългарския календар годината е слънчева, с 365 дни, при високосна – 366. Начало на годината е най-късият ден – 22 декември – денят на Зимното слънцестоене. Този ден е самостоятелна календарна единица – Нулев ден, Нова Година. Наричал се е Еднажден, Енинак, Пръв ден, Полязов ден, Българска Нова Година и др. Останалите 364 дни са се делили на четири сезона от по три месеца (91 дни), напълно еднакви, които започват в неделя и завършват в събота. Всеки първи месец от сезона е 31 дена, останалите два – по 30 дни. Броят на 364-те дни на годината е т.н. “златно календарно число“. То позволява годината да се дели на четири равни части и на 52 седмици. Златното календарно число има и друго огромно удобство. При така устроена година всяка дата се пада винаги на един и същи ден от седмицата, а всеки празник се пада на една и съща дата и в един и същи ден от седмицата. Този съвършен образец на слънчево годишно-циклово летоброене съвсем основателно предизвиква през 70-те години на ХХ в. екипите на ЮНЕСКО, които го използват като един от моделите си за всеобщ световен календар.
Българският календар е създаден в Памирската контактна зона приблизително между 2500-та и 300-та г. пр. Хр. Това се потвърждава от астрономическите наблюдения и изчисления, според които началото на новия годишен цикъл, ситуирано в зодията Сомор (Мишка) по позицията на зимното слънцестоене, както и по разположението на звездите и слънцето, е могло да бъде виждано и следователно пресмятано през тези близо 2200 години. Това качество на древния български календар се дължи на обстоятелството, че отделните животни-зодии са идентифицирани с определени съзвездия, което улеснява проучването на небето и въвеждането на корекции в летоброенето.
Използването на 12-годишният циклов календар от дунавските Българи е регистрирано в “Именник на българските канове”, където годините на възшествие на българските владетели са датирани по този календар, в Чаталарския надпис от времето на кан Омуртаг (814-831) и в Приписката на Тудор Доксов от периода след християнизацията.
Според някои изследователи съществуват календарни маркировки, скрити в ранните царски имена. В редица случаи по древнобългарски обичай към собствените имена на владетелите се прикачват названия на годината на възцаряване по календара – ОмурТаг, възцарил се в 814 г., година Таг=Кон; Борис I, възцарил се в 853 г., година Паръс=Барс; Роман Шишман, възцарил се в 976 г., година Шъши=Мишка; Калоян, възцарил се в 1052 г., година Кала=Хала, Дракон и пр.
В Дунавска България календарът е опора на идентичността. Той е хронологичен инструмент на структуриране на събитията, подредба на безкрайния и безначален поток на Вечността, в която са поместени хората. Чрез него Българите предявяват собствена претенция към измерването на времето, респективно към порядъка на Историята. Този инструмент се появява именно като аргумент и оръжие срещу посегателствата от страна на Византия и нейните претенции за “универсален порядък”. Той е реплика и към тромавата индиктионна система на ромейската империя, в която хронологическите грешки не са рядко явление. Съпоставката на българските календарни дати с латинските и византийските дати показва, че степента на съвършенство на българския календар като инструмент за измерване на времето не е отстъпвала на най-развитите европейски календарни системи.
В календара на Аспаруховите Българи са налице повтарящи се цикли на митологичното съзнание, които дават ритъма на вярванията, ритуалите и на цялостния им живот. В цикличното начало на календара са вложени идеите за собствено минало, контролирано настояще и предвидимо бъдещето. Календарът на дунавските Българи в дохристиянската епоха до голяма степен символизира цикличната затвореност на формирания от тях културен модел, в който събитийността е повторяема, а хаосът – невъзможен.
За разлика от Дунавска България, представите за времето в културата на доислямска Волжка България не биха могли да бъдат реконструирани еднозначно. По археологически път е установено вероятното функциониране на дванадесетгодишния циклов календар в района на Средна Волга, но дали той е донесен от Българите-кутригури или е ползван от местното население не може да се твърди с положителност. Археолозите откриват предмети с изображения на животните от дванадесетгодишния цикъл. Тези изображения са поставяни върху метални огледала и амулети-висулки (куче, барс, дракон, заек, овен, кокошка и мишка). Последните очевидно са носени от хората, родени в съответните години.
Освен дванадесетгодишният животински цикъл във Волжка България се употребяват и други календари. В столицата Болгар е ползван “календарът на персите”. Вероятно става дума за леточисление, основано на т.нар. ера на Йездигерд. След 1079 г. то е реформирано с помощта на персийския математик и астроном Омар Хайям. Косвено доказателство за употребата на този календар във Волжка България е фактът, че в миналото първият ден от годината у народите от Средна Волга се наричал науруз (от персийски нов ден).
Във Волжка България съществуват няколко вида леточисления: български 12-годишен циклов календар, функциониращ на ниво масова народна култура; мюсюлманска лунна хиджра, използвана за фиксиране на религиозни събития, официални документи и канцеларски дела; мюсюлманска зодиакална “слънчева хиджра” и ирански слънчев календар. Предполага се, че Българите на Волга познават и други календари, в частност юлианския календар, който се ползвали християните от Предна и Средна Азия. Това календарно многообразие е резултат на полиетническата структура на държавата и синкретизма в нейния културен модел.
Използването на слънчев циклов календар е показателно за цивилизационните характеристики на древните Българи. Притежаваното от Българите календарно знание е оригинален принос в европейската средновековна духовност. Чрез своя годишен и циклов календар древните българи са ни оставили едно свое научно и културно завоевание – своеобразен скок към висините на мъдростта и съвършенството, който тепърва ще привлича вниманието на света.
д-р Георги Владимиров
2. Сава Попсавов-певеца на Странджа
3. Блог Руслана Савова
4. Балабанско
5. Балканец
6. Бели Осъм
7. Белиш
8. Борима
9. Врабево
10. Голяма Желязна
11. Горно Трапе
12. Гумощник
13. Дебнево
14. Добродан
15. Дълбок Дол
16. Калейца
17. Ломец
18. Орешак
19. Патрешко
20. Старо село
21. Терзийско
22. Черни Осъм
23. Чифлик
24. За Троян
25. Български фестивал на сливата
26. Областта нюз
27. Плевен нюз
28. Инвитро.com
29. Цвете.eu
30. Избори.eu